Components:
Diego Ghymers piano
Ángela López Lara piano
Mozart ja usava amb freqüència les “turqueries”, un conjunt d’instruments de percussió acoblat al piano que s’accionava amb els peus o els genolls. Aquest duo només ha ampliat i actualitzat el concepte de les turqueries. El resultat és una innovadora formació cambrística, “Piano a 4 mans i 4 peus”, en la qual els intèrprets, Ángela López i Diego Ghymers toquen el piano i diversos instruments de percussió al mateix temps.
“Stravinski per a 4 mans i 4 peus”, és un concert en el qual es presenten “*Petrushka” i “La consagració de la primavera”, obres del compositor rus, que van marcar un abans i un després en la història de la música, i en les quals la percussió exerceix un paper fonamental. Una interpretació que tracta de desmitificar la figura de l’intèrpret clàssic i la seua relació amb l’oient mitjançant comentaris didàctics adaptats en funció de cada públic, a més de comptar amb una projecció sincronitzada d’imatges, les quals permeten seguir l’argument. L’acoblament d’instruments de percussió al voltant del teclat confereixen a aquest concert un fort caràcter coreogràfic, quasi teatral i el fa esdevindre un vertader espectacle, màgic i sorprenent. L’enfocament pedagògic ha contribuït a una gran acceptació tant en Conservatoris com en Universitats.
“*Erase una vegada …Petrushka!”. Un espectacle per a tots els públics, en el qual s’uneixen música en viu, clown, narració mímica i il·lustració i a través del qual xicotets i majors podran conéixer a Stravinski i una de les seues obres mestres, “Petrushka”, així com l’època en què va ser composta, el ballet i els instruments de l’orquestra. Una singular interpretació en la qual les 4 mans i els 4 peus de la “Doctora López” i del “Professor Ghymers” se les han d’enginyar per a fer sonar les notes dels instruments de l’orquestra per a la qual Stravinski va escriure aquesta obra (violins, flautes, contrabaixos, clarinets, bombo, timbals, platerets, panderetes, triangle…) i que ve acompanyada de divertides coreografies i intervencions escèniques. Un viatge poèticodidàctic, en el qual les il·lustracions de M. Delgado ens traslladaran a una fira popular russa de finals del segle XIX, on els protagonistes seran els instruments de percussió.
“Albéniz per a 4 mans i 4 peus”. Albéniz es va instal·lar a França en 1894. Mai tornaria a Espanya. La seua música, realitzada amb fines pinzellades per a adaptar-se al gust parisenc, no s’allunyaria mai, no obstant això, de la seua terra natal. Els records continuarien cobrant vida en la seua obra, que pot considerar-se com un fresc del panorama musical espanyol de finals del segle XIX. De fet, amb facilitat es descobreixen en les seues peces la influència de la guajira, els ritmes de buleria i el cant flamenc. Una nova interpretació d’Ibèria d’Albéniz, en la qual es modernitza el concepte del segle XVIII de les turqueries, (en aquesta ocasió introduint palmes, calaix flamenc i zapateados), peces com Triana, El Albaicín o Rondeña adquireixen una nova dimensió rítmica, que posa en relleu la influència de la música popular, sobretot del flamenc. Una interpretació, en la qual el pianista és sobretot un percussionista i en què les més noves tècniques contemporànies converteixen el piano en un insospitat i polifacètic instrument de percussió.
Diego Ghymers
Naix a Xile en 1974 de pares belgues expatriats. Torna prompte a Bèlgica, on als cinc anys entra en el “Centre International d’Etudes Musicals de Genval”, on estudia amb G. Petiberghein fins als 12 anys. Posteriorment, continua estudiant amb diversos professors, entre els quals hi ha Jacques Delo i Nelson Nihonmatsu. Llicenciat en Ciències Econòmiques i Economia del Desenvolupament en la Universitat de Lovaina, s’estableix en 2000 a Espanya, on complementa els seus estudis musicals amb Lucca Chiantore, pianista i musicòleg italià, a l’escola Duetto, i després Musikeon, de València. Ha rebut classes de grans mestres com Alicia de Larrocha, Lazar Berman, Ton Koopman, Josep María Colom, Katia Labèque, Piero Rattalino, entre altres.
Ángela López Lara
Naix a Albacete el 23 de febrer de 1979. Comença els seus estudis de piano amb Natacha Li Dubrovskaya per a traslladar-se a València en 1997 i continuar en el Conservatori Superior “Joaquín Rodrigo”. Des de 2001 és alumna de Lucca Chiantore a València dins del marc dels Cursos Anuals d’Especialització Pianística. Ha rebut classes magistrals per part de István Gulyás, Matthijs Verschoor, Josep María Colom, Alicia de Larrocha, Lazar Berman i Eric Heidsieck entre d’altres. En 2001 obté el Tercer Premi en el Certamen de Jóvenes Artistas de Castilla-La Mancha. Paral·lelament, complementa la seua formació i cursa estudis de jazz amb Ricardo Belda a l’Aula de Música “Albereda”, de cant-jazz en la mateixa escola amb Ester Andújar i Cristina Blasco, i de ball flamenc amb Francisco Berbel en l’Institut Professional de Dansa de València. En l’actualitat compagina l’activitat concertística amb la de composició i direcció musical, aquestes últimes en el si de la companyia Eureka Teatro, de la qual forma part des de 2005.